Wat je moet weten als je in 2024 all-seasonbanden wilt kopen

We zitten 10+ jaar in de bandenbusiness, hebben meer dan een half miljoen klanten en een 9,4 als rapportcijfer. Onze missie? Jouw het beste advies geven voor je nieuwe autobanden.

Laten we het eens hebben over all-seasonbanden, ook wel 4 seizoenen banden of all-weatherbanden genoemd.

All-seasonbanden zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. In 5 jaar tijd steeg de verkoop van all-seasonbanden alleen al op BandenConcurrent met 250%!

Logisch ook, want all-season staat voor gemak: je kunt het hele jaar door op dezelfde banden blijven rijden, in plaats van 2 keer per jaar moeten wisselen als je op zomerbanden en winterbanden rijdt.

Het is daarom ook niet voor niets dat er in 2020 ook weer door het Duitse Adac een all-seasonbanden test is uitgebracht.

Maar vragen zijn er ook:

We zijn er voor je ingedoken en hebben alle informatie bij onze eigen én externe bandenexperts opgehaald.

Alles wat je moet weten als je dit seizoen all-seasonbanden gaat kopen, vind je op deze pagina.

Wanneer kies je voor all-seasonbanden?

De Quatrac 5 van Vredestein, een van de bestverkochte all-seasonbanden.

De Quatrac 5 van Vredestein, een van de bestverkochte all-seasonbanden.

All-seasonbanden kies je in de regel omdat:

  1. Je wél goede prestaties onder alle weersomstandigheden wilt.
  2. Het je te veel tijd, geld of moeite kost om 2 keer per jaar van banden te wisselen.

All-seasonbanden combineren de beste eigenschappen van zomerbanden en winterbanden.

De vierseizoenenband is ontworpen voor duurzame grip en tractie (dat is de capaciteit om het vermogen van de motor over te brengen op de weg) onder uiteenlopende omstandigheden op de weg, in een droog, nat en gematigd koel klimaat.

De band is dus een compromis, maar dat geldt in feite net zo goed voor winterbanden en zomerbanden.

Het grote voordeel van 4 seizoenen banden

Het grote voordeel van all-seasonbanden is de veelzijdigheid. Maar all-seasonbanden zijn de afgelopen jaren ook veel beter in kwaliteit geworden, zodat ze nu écht een alternatief voor regelmatige bandenwissels vormen.

Moderne all-seasonbanden bieden een betere grip op sneeuw en ijs dan zomerbanden.

Als je van plan was om in de winter door te rijden op zomerbanden, bieden all-seasonbanden meerwaarde in vorm van extra veiligheid.

Wist je dat je bij ijzel mét all-seasonbanden bij een oorspronkelijke snelheid van 50 km/h gemiddeld 2,5 meter eerder tot stilstand komt dan met zomerbanden?

Nadelen van all-seasonbanden

Het nadeel van all-seasonbanden is dat ze geen zomerbanden zijn en ook geen winterbanden. Dat klinkt misschien vreemd, maar het komt op het volgende neer:

  • Bij pittige winterse omstandigheden leggen all-seasonbanden het af tegen echte winterbanden.
  • En bij warm zomers weer is de remweg van all-seasonbanden langer dan die van zomerbanden.
  • All-seasonbanden slijten door de samenstelling van het rubber zo’n 15-30% sneller dan zomerbanden.

In de onderstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld dat all-season banden een langere remweg hebben dan winterbanden.

Moderne all-seasonbanden bieden minder grip op sneeuw en ijs dan winterbanden.

“All-seasonbanden bieden dus het hele jaar door aanvaardbare prestaties. In redelijk vlakke landen met een gematigd klimaat en milde winters kan een all-seasonband een slimme keuze zijn.
Zeker als je niet elke dag afhankelijk bent van je auto en je geen bijzondere autoritten onder winterse omstandigheden maakt.”

Thomas – Teamlead Customer Service

Inspectie- en certificeringsorganisatie TÜV Süd zegt hierover:

“Dankzij moderne bandentechnologie zijn ze nu voor velen een echt alternatief voor het twee keer per jaar vervangen van banden.
De winterband blijft echter de beste keuze voor iedereen die in het koude seizoen altijd en overal mobiel moet blijven.”

De voor- en nadelen van all-seasonbanden in een schema

Voordelen all-seasonbanden Nadelen all-seasonbanden
1. Niet van van banden wisselen Mindere prestaties dan winterband bij extreem weer
2. Geen tweede set nodig Compromis tussen zomer- en winterband
3. Minder kosten wissel/opslaan Langere remweg dan zomerbanden bij warm zomers weer
4. Betere grip bij nat weer/sneeuw dan zomerband Hoger brandstofverbruik dan zomerbanden
5. Goedgekeurd als zomerband met 3MPSF-symbool Meer slijtage dan zomerbanden

Je kunt beter winterbanden kopen als:

  • Je meer dan 10.000 kilometer per jaar rijdt.
  • Je in de winter regelmatig gebruikmaakt van de auto.
  • Je ook op wintersport gaat met de auto of ‘s winters in landen komt waar winterbanden verplicht zijn.
  • Je onder alle omstandigheden topprestaties verlangt van je banden.

Als je in de winterperiode regelmatig reist voor werk of vakantie, is het aan te raden (en soms zelfs verplicht) om winterbanden onder je auto te hebben.

Meer informatie nodig over winterbanden? Bekijk hier alles wat je over winterbanden moet weten.

All-seasonbanden vs zomerbanden vs winterbanden

Hoewel all-seasonbanden dus geen volwaardige vervanger van winterbanden zijn, hebben ze een duidelijke pré ten opzichte van zomerbanden in het winterseizoen.

Uit tests van de Duitse autoclub ADAC blijkt dat kwalitatieve all-seasonbanden op natte wegen een kortere remweg geven dan zomerbanden.

Verschillen in remweg op sneeuw

Wordt het een keer écht winter? Dan ben je toch blij dat je je zomerbanden hebt ingeruild voor vierseizoenenbanden.

Het aangepaste profiel van 4 seizoenen banden

All-seasonbanden hebben een zachtere samenstelling van het rubber en een profiel met meer groeven en lamellen.

Het zijn geen winterbanden, maar door deze aanpassingen zijn ze wel beter toegerust om veel water te verwerken en meer grip te hebben op ijzige en besneeuwde wegen (dan zomerbanden).

Het aangepaste profiel geeft vierseizoenenbanden een betere bestuurbaarheid bij natte en zelfs winterse omstandigheden. Daarom verdienen deze banden zeker de voorkeur boven het gebruik van zomerbanden in de winter.

All-season: Goede prestaties op nat wegdek

Op sneeuw scoren all-seasonbanden minder goed dan echte winterbanden, maar wel beduidend beter dan alle zomerbanden.

Ook op ijs staan all-seasonbanden veel eerder stil:

Stopping distance on ice

In winterse omstandigheden scoren all-seasonbanden beduidend beter dan zomerbanden, maar minder goed dan winterbanden.

Opvallend: uit verschillende Britse tests blijkt bovendien dat all-seasonbanden bij natte omstandigheden van rond de 6,5 graden Celsius aanmerkelijk beter presteren dan winterbanden.

“All-seasonbanden presteren vaak beter op nat wegdek dan winterbanden.”

Zie hiervoor de grafiek hieronder.

Remweg gemeten op nat wegdek

Bron: TyreReviews

Vergelijking: beter op ijs, sneeuw en nat wegdek

Kortom; als we van de verschillende type autobanden de prestaties op droog, ijzig, besneeuwd en nat wegdek naast elkaar leggen, dan komen we tot de volgende conclusie:

Wegdek All-Season banden Winterbanden Zomerbanden
Droog
IJzig
Sneeuw
Nat

Zo herken je all-seasonbanden

Maar wat is nu het zichtbare verschil tussen vierseizoenenbanden en zomer- of winterbanden? Het zit ‘m in het profiel.

Winterbanden beschikken over talrijke lamellen die grip geven bij sneeuw en gladheid.

Zomerbanden bieden een hogere stabiliteit met zo min mogelijk stijve profielblokken.

Verschil in profiel

Op deze afbeelding zie je duidelijk dat all-seasonbanden qua profiel een combinatie zijn van een zomer- en winterbanden profiel.

Optisch liggen all-seasonbanden tussen deze twee banden. De rubbersamenstelling is zodanig dat deze bij zowel lage als hoge temperaturen haar werk doet.

De profieldiepte van nieuwe all-seasonbanden varieert tussen de 8 en 9 mm, ongeveer dezelfde diepte als die van nieuwe winterbanden.

Daarnaast beschikken alle moderne all-seasonbanden over de logo’s M+S en het Alpine-symbool.

M+S-symbool

Het M+S-symbool
  • M+S is een oude aanduiding die staat voor Modder en Sneeuw.
  • Alle winterbanden en alle all-seasonbanden beschikken over dit symbool, maar het zegt niets over de winterse eigenschappen.
  • Fabrikanten mogen er zelf voor kiezen om dit logo op de band af te drukken, ook op zomerbanden.
  • Toch gelden in sommige landen banden met M+S-symbool als winterbanden.

Let op: M+S-banden die vóór januari 2018 geproduceerd zijn, gelden in Duitsland nog als winterbanden tot 2024. Nieuwe winterbanden moeten over het sneeuwvloksymbool beschikken.

Sneeuwvloksymbool of Alpinesymbool

Het Sneeuwvloksymbool of Alpinesymbool
Dit logo is in tegenstelling tot het M+S-symbool wél beschermd. Fabrikanten mogen het teken met de 3 bergtoppen en de sneeuwvlok alleen op de band zetten als er een remtest in de sneeuw is gedaan.

Als een winterband of een all-seasonband over dit symbool beschikt, kijk je naar een officieel goedgekeurde winterband.

Met all-seasonsbanden met sneeuwvlok mag je tijdens de winterperiode en/of onder winterse omstandigheden rijden.

Maar let op: het sneeuwvloksymbool zegt alleen iets over de minimale eisen van de band, niet iets over de kwaliteit.

Wil je zeker zijn dat je voor goede all-seasonbanden kiest, dan ben je aangewezen op de laatste tests van all-seasonbanden.

All-seasonbanden-test 2020 ADAC: beter op all-seasons dan op zomerbanden de winter in

Onderzoek van de Duitse organisatie ADAC in 2020 wijst duidelijk uit dat zomerbanden nog altijd het beste scoren in de zomer en winterbanden in de winter, maar dat je wél beter op all-seasonbanden kunt rijden onder winterse omstandigheden dan op zomerbanden.

Het algemene advies is – als je geen trek hebt in het winterbanden wisselen – om rekening te houden met de beperkingen van de banden die je onder je auto hebt.

Wat zijn de beste all-seasonbanden?

In 2020 werd de Continental AllSeasonContact als beste all-seasonband getest (bron: de ADAC all-seasonbanden test 2020).

Continental AllSeasonContact

Continental AllSeasonContact

De all-seasonbanden top 5 ziet er als volgt uit:

  1. Continental AllSeasonContact
  2. Goodyear Vector 4 Season G2
  3. Michelin CrossClimate +
  4. Nokian Weatherproof
  5. Uniroyal AllSeasonExpert 2

Kun je ook goedkope all-seasonbanden kopen?

Wat kosten all-seasonbanden eigenlijk? All-seasonbanden heb je in alle prijscategorieën.

Er zijn dure banden van de echte topmerken en voordelige banden van merken waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. Op BandenConcurrent lopen de prijzen uiteen van zo’n € 40 per band tot € 150 per band.

Het lijkt misschien interessant om voor de goedkoopste all-seasonbanden te gaan, maar let erop dat goedkoop vaak duurkoop kan blijken.

De goedkoopste all-seasonbanden komen niet goed uit de tests (dat geldt trouwens ook voor goedkope winterbanden). Daarnaast gaan ze vaak duizenden kilometers minder lang mee.

“Goedkope all-seasonbanden komen niet goed uit de tests. Daarnaast gaan ze vaak duizenden kilometers minder lang mee.”

Bij BandenConcurrent adviseren we je om altijd voor kwalitatieve all-seasonbanden van goede merken te gaan.

Tip: als je je autobanden online koopt via BandenConcurrent kan je veel geld besparen. Bovendien kun je je banden gewoon door een montagepartner van BandenConcurrent laten monteren.

Prijsontwikkeling van alle type banden over de afgelopen jaren:

Prijsontwikkeling van alle type banden over de afgelopen jaren

Hier zie je de gemiddelde prijs van all-season-, zomer- en winterbanden van de afgelopen jaren: all-seasonbanden zijn nu vaak de goedkoopste soort banden.

Mag je met all-seasonbanden naar Duitsland?

In Duitsland ben je verplicht met winterbanden te rijden wanneer de omstandigheden dat vereisen. Als winterbanden gelden sinds 2018 exclusief banden met het sneeuwvloksymbool.

Dat betekent dat wanneer je all-seasonbanden van dit symbool zijn voorzien, ze officieel gelden als winterbanden en dat je er bij winterse omstandigheden mee mag reizen.

“Zodra winterbanden een sneeuwvloksymbool hebben, mag je er in de winter mee naar Duitsland.

Eerder waren ook M+S-banden goedgekeurd als winterbanden. Als je nog banden van vóór 2018* hebt zonder sneeuwvloksymbool, dan mag daar tot 2024 nog wel mee blijven rijden.

*Of je banden hebt van vóór 2018 is te zien aan het zogenoemde “DOT (Department of Transportation) nummer”. Dit nummer staat op de zijkant van je band en bestaat uit 4 cijfers die de week en het jaar van productie aangeven. Zo komt een band met een nummer “4118” uit de 41e week van 2018.

Hoe zit het in Oostenrijk?

Winterbanden zijn ook verplicht tijdens de winterperiode van 1 november tot en met 15 april in Oostenrijk, onder winterse omstandigheden. Sneeuw, ijs en gladheid vallen onder winterse omstandigheden.

Wat een winterband is, daarin is Oostenrijk wat soepeler dan Duitsland. Hier gelden M+S-banden ook als winterband. Aangeraden wordt echter wel om met banden met sneeuwvloksymbool te rijden.

Buiten de winterperiode kun je in bergachtige gebieden ook de verplichting hebben om met aangepaste banden te rijden. Dat staat dan aangegeven met borden.

Let op de regels in de overige Europese landen

Ook een aanzienlijk aantal andere Europese landen zijn winterbanden in de winterperiode of bij winterse omstandigheden verplicht. In deze landen kun je ook legaal rijden met all-seasonbanden, mits ze over het M+S-symbool en/of het Alpine-symbool beschikken.

Toch raden we voor de mensen die in de winter naar bergachtige streken reizen aan om voor échte winterbanden te kiezen in plaats van all-seasonbanden. Blijf je in vlakke gebieden met milde winters, dan kunnen all-seasonbanden op je auto volstaan.

Conclusie: moet ik nu all-seasonbanden kopen of niet?

De keuze voor all-seasonbanden blijft een persoonlijke. Je kunt het volgende in je overweging meenemen:

  • Vind je het lastig om 2 keer per jaar van banden te wisselen?
  • Rijd je lange afstanden en ben je van je auto afhankelijk?
  • Wil je ook weleens in de winter naar het buitenland?
  • Rijd je voornamelijk korte afstanden zonder extreme weersomstandigheden?
  • Hoeveel eisen stel je aan je banden?

Rijd je minder dan 10.000 kilometer per jaar, over het algemeen alleen met mild weer, ga je zelden naar het buitenland en staat gemak voor jou voorop?

Dan zijn all-seasonbanden een prima keus! Kies wél altijd all-seasonbanden met het sneeuwvloksymbool.

Veelgestelde vragen over all-seasonbanden

Bij BandenConcurrent krijgen we veel vragen over all-seasonbanden, die we met alle plezier voor je beantwoorden. De meestgestelde vragen en de bijbehorende antwoorden hebben we hieronder voor je op een rij gezet.

Heb je een andere vraag? Neem contact op met onze klantenservice en stel je vraag via mail of in de live chat. We helpen je graag aan de beste autobanden in jouw situatie!

Vragen over het kopen van all-seasonbanden





Vragen over het rijden op all-seasonbanden




Vragen over het kopen van all-seasonbanden

All-seasonbanden of 4 seizoenen banden zijn banden waarmee je het hele jaar door blijft rijden. Dit is een betere oplossing dan in de winter op zomerbanden blijven rijden. Maar als je op wintersport gaat of dagelijks van de auto afhankelijk bent kan het beter zijn om in de winterperiode winterbanden te monteren.

Gemiddeld gaan all-seasonbanden zo’n 35.000 kilometer mee. De banden van de A-merken kunnen soms wel tot 50.000 kilometer meegaan, terwijl budget banden soms al na 25.000 kilometer versleten zijn.

De kwaliteit van all-seasonbanden hangt in sterke mate af van het type en het merk. Voor goede all-seasonbanden voor jouw auto kun je het best naar actuele tests van bijvoorbeeld ADAC of Autobild kijken. Let erop dat merken verschillend kunnen presteren bij andere bandenmaten.

All-seasonbanden worden ieder jaar aan tests onderworpen en vergeleken met winterbanden. Ten opzichte van winterbanden scoren ze vaak matig. Maar in vlakke landen met een gematigd klimaat kunnen vierseizoenenbanden een goed alternatief voor zomerbanden zijn.

Volgens de ADAC all season banden test 2020 zijn dit enkele van de beste all-seasonbanden van dit moment: Michelin CrossClimate+, Vredestein Quatrac, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Continental AllSeasonContact en de Falken EuroAll Season AS 210.

All-seasonbanden herken je aan het profiel dat het midden houdt tussen het profiel van zomerbanden en dat van winterbanden. All-seasonbanden hebben meer groeven dan zomerbanden, maar minder dan winterbanden. Ook hebben all-seasonbanden een M+S-symbool en/of een sneeuwvloksymbool op de wang van de band. Soms staat daar ook de aanduiding ‘cross climate’ of ‘all seasons’.

Banden met het M+S-symbool kunnen all-seasonbanden zijn, maar zijn geen goedgekeurde winterbanden om bijvoorbeeld in Duitsland mee te rijden. Daar moeten all-seasonbanden over het sneeuwvloksymbool (3PMSF-symbool) beschikken om er legaal mee te rijden bij winterse omstandigheden.

Vragen over het rijden op all-seasonbanden

Bij winterse omstandigheden zijn winterbanden in Duitsland vereist. Dat betekent concreet dat je op banden met het sneeuwvloksymbool moet rijden. Heb je all-seasonbanden met dit symbool? Dan zit je goed.

Oostenrijk is wat minder streng dan Duitsland. Je moet in de winterperiode met winterbanden rijden, maar ook banden met het M+S-symbool worden als winterband beschouwd. Organisaties als ADAC, ÖAMTC en ANWB adviseren echter om te kiezen voor banden met het sneeuwvloksymbool.

In Italië kun je van 15 november tot en met 15 april te maken hebben met een winterbandenverplichting in bepaalde gebieden. Dit staat dan aangegeven met borden. Banden met de aanduiding M+S (met of zonder sneeuwvlok) worden in Italië als winterbanden beschouwd.

Als je op wintersport gaat, kun je het beste voor echte winterbanden kiezen. Wil je dat niet, dan zou je in ieder geval moeten kiezen voor all-seasonbanden met het Alpine-symbool. Dit zijn goedgekeurde banden voor de winter, ook in landen waar winterbanden verplicht zijn bij winterse omstandigheden of in een bepaalde periode.

Het wettelijk minimum voor alle banden (zomer, winter én all-season) is 1,6 mm. Maar dat is echt heel minimaal, hoor. De werking van winterbanden wordt onder de 4 mm al minder. All-seasonbanden adviseren we eveneens om bij een profieldiepte van minder dan 4 mm te vervangen, aangezien ze dan hun winterse eigenschappen verliezen.

Of je nog genoeg profiel op je all-seasonbanden hebt, test je eenvoudig met een muntstuk van 2 euro. Steek de munt in het profiel van je band en het zilveren randje moet helemaal in het profiel verdwijnen. Zo niet, dan heb je minder dan 4 mm profiel over en is het tijd om nieuwe all-seasonbanden te kopen.